Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning
Besök en slumpmässig hemsida på Zoomin

                                                     

Dressyrtips

Rolig film att se! Tryck på video för att se filmen. Underbara ryttare i svåra konster utan att dra in hästarna med tyglarna. Filmen är väldigt lärdomsrik. 

 

 
 
 
 
 
68 489 visningar
 
Alexandrine Nobis har lagt till en ny video.

Le cadre noir en 1920 sous les ordres du Colonel Edmond Wattel écuyer en chef.

 

 

Lär hästen trestegs metoden. Gå tre steg, stanna, tre steg stanna osv. Då har man hela tiden hästen under kontroll. Den koncentrerar sig på sina tre steg även om det blir snabba steg vid stressade situationer. Perfekt också för hästar som kastar sig ur transporten. Träna in det under lugna perioder och det ska vara många halter under kanske 15 till 30 minuter. Det är också en skonsam metod som ger hästen styrka, så det är inte bortkastad tid.

 

Några övningar som uppvärmning i skritt inför ett dressyrpass.

En är  skänkelvikning bara på bakbenen. Det är en rörelse hämtat från den gamla klassiska världen. Tanken bakom är att en häst inte bara ska ha starka muskler i bakkärran den ska också ha smidiga muskler. Därför kan man göra denna övning. Man rider på en liten volt. Hästen ska vara ställd och spåra. Därefter korsar man bakbenen, bara några steg i början. Om hästen inte förstår kan man göra halt och kolla upp att hästen förstår skänkeln som ska flytta undan bakbenen. Det är inte en lätt övning men den ger ett bra resultat till smidig bakdel på hästen. Det finns fler klassiska rörelser som inte har fått egna namn. Men det är bara att vara kreativ och leka fram olika rörelser.

 

En annan sak jag nämnde var skänkelvikning på volt. Det är en övning som man bör göra varje gång innan ett ridpass och också lägga in i passet om hästen lägger sig på en innerbog i stället för att använda sitt inre bakben. Hästen ska vara ställd och böjd efter voltstorleken. Om man lättar på det yttre sittbenet ska hästen flyta ut i volten utan att ändra på spårningen. Det blir en svag skänkelvikning. Hästen mjuknar i hela innersidan och man fångar upp hästen på yttertygeln.

Om hästen inte förstår kan man använda innerskänkeln som blir till en ytterskänkel och samtidigt leda ut hästen med yttertygeln. Allt ska ske i rätt moment. Det är när hästen lyfter det inre bakbenet. Om hästen inte vill mjukna i innerbogen kan man med en längre tygel lägga tygeln över manen på den motsatta sidan. Då brukar de flesta hästar förstå.   Man får med denna övning en smidig häst som jobbar rätt med hela kroppen. 

 

En tredje rörelse är skrittpiaff. Här ska sittbenen röra sig uppåt och ta med hästens mage och rygg uppåt i en rörelse där ett ben i taget lättar lite från marken. Rörelsen kan med fördel föregås av en ryggning i korta steg utan hand. Hästen har då redan kommit upp med ryggen och med lite extra energi får man fram en mjuk piaffliknande rörelse. 

 

Denna rörelse ger sen energi till ett fortsatta ridpass. Det är också en bra rörelse för att få en avspänd piaff senare. 

 

 

 

 

thoracolumbar

 

Read more: http://horsetalk.co.nz/2015/04/30/real-meaning-straightness-horse/#ixzz3YmHn0ifw 
Reuse: You may use up to 20 words and link back to this page. Other reuse not permitted 
Follow us: @HorsetalkNZ on Twitter | Horsetalk on Facebook

The real meaning of straightness in the horse

 


Hästens form, för låg eller för hög? Eller kanske ska den komma helt naturligt? 

http://dressagedifferent.com/2013/10/21/absolute-e...

 
 

 

 

Snedhet hos hästen

 

Smiley 

Warning: If you believe that straightness can be achieved between the inside legs and the outside rein, or any other simplistic formula, do not read this article; you might experience short breath, palpitations, high blood pressure, hearth acceleration, f
SCIENCEOFMOTION.COM|AV JEAN LUC CORNILLE

 

 

 

 

 

Här finns en bra artikel om hur betydelsefull dressyrryttarens inre lårmuskel och höftsträckaren är och vad för starka respektive för svaga muskler gör för sitsen. 
 

https://bioriderfitness.com/inner-th

 

 

Detta är en bra definition på en halvhalt av Robert Dover, glöm inte att lösgjordheten även här ska finnas med.

 

Tygeln

Det bästa bästa sättet att hålla tygeln på är att låta båda tyglarna flyttas lite åt innersidan till. Du får en bra kontakt med den yttre bogen samtidigt som du lättar på innerhanden. Tygeltaget förutsätter att du har en lydig och stadig häst och att dina innerskänkel fungerar


Skänkeln

Det är skillnad om du använder underskänkel, överskänkel eller sitsen för aktivering av hästen enligt Mette Rosenkrans

Överskänkeln påverkar den långa ryggmuskeln

Underskänkeln påverkar bukmuskeln

För ökningar är det bästa att använda den övre skänkeln samt sätet

För samling för att få ett högre steg använd underskänkeln 


Formen

Detta är grundformerna som man alltid ska ha för sin blick i utbildningen av hästen! Se även ryttarens sits!

 

 

I

Detta är från Sylvia Lochs bok och ryttaren är Melissa Simms

 

Idealryttarens hjälper

Vikt    60%
Skänkel    30 %
Tygel    10%

 

Övre bilden en häst som är felutbildad med indragen nog. Den nedre bilden en korrekt utbildad häst! 

Läs artikeln nedan. 

http://www.myvirtualeventingcoach.com/articles/eve...

 

 

 

 

Övningar du kan göra inför varje dressyrpass

 

- Börja med en promenad i skritt på 10 min då du leder hästen
- Gå över cavaletti, för att få rörlighet över ryggen

- Böj hästen på en liten cirkel. Se till att det inre bakbenet sätts under hästen

- Rygga hästen några steg så  ryggen kommer upp

- Sitt upp på hästen, lite skritt rakt fram, passa på att mjuka upp dig själv med lite gymnastik

- Rid alla rörelser ni kan i skritt avsluta gärna med lite ryggning och lite tramp för att få energi

- Checka igenom att ni båda är mjuka i lederna och att du sitter rätt över hästen

- Jogga i trav och galopp, låt hästen avgöra i vilket tempo, låt hästen få vara ifred

- Nu är uppvärmingen klar inför dagens dressyrpass

- Avsluta lång och låg gärna på samma linjer  jämnt, så hästen kan slappna av och känna sig trygg. En stor åttvolt kan jag rekommendera. Känn efter att hästen spårar och är mjuk i sidorna.

 

 

 För att få en positiv energi


Rygga hästen tio steg, låt den gå framåt i skritt lika långt och rygga sedan en gång till. Hästen ska verkligen marschera bakåt med sänkt huvud i ryggningen och sedan gå med energiska steg framåt i skritten.
Låt hästen göra en minivolt runt dig, så att den måste trampa över i sidled med sina bakben. Tre varv åt varje håll.
Använd en cavalettiserie med fyra bommar till att låta hästen gå i snäva serpentiner genom den. Börja med stora avstånd, gör avståndet mellan bommarna snävare efterhand. Övningen gör att hästen måste sätta fram- och bakben tätt tillsammans, vilket stimulerar bukmuskulaturen till att arbeta.

Inför ett ridpass kan man även låta hästen ”kuta och svanka” genom att trycka i kruppan på båda sidor samtidigt; hästen skjuter då reflexmässigt rygg och drar upp buken samt sänker ryggen igen.

Allt detta är enkla, bra övningar som stärker hästens rygg och kan förebygga problem framöver.

 

  

 

 

Trullsage
 
Trullsage är en rörelse som jag brukar använda mig av för att få både hästen och mig själv lika mjuk i båda sidorna. Namnet hittade jag på under -70 talet när jag red rörelsen med min första häst som hette Trulls. Det är en utmärkt lösgörande övning som också passar  bra till uppvisningar och till valsmusik.
 
Man rider små serpentinbågar på bara ca sju steg. Viktigt är att göra en halvhalt mellan dem och ställa om hästen. Viktigt är också att forma sin egen kropp i samma rörelse som hästen. Om man rider den på ridbanans mittlinje så ska bågarna bli lika stora åt båda hållen. Man ska känna efter att man kommer ner lika mycket på hästens innersidor. Hästen ska ställa sig lika lätt i de båda sidorna. 
 
Om det går sämre åt det ena håller är det viktigt att först se felet hos ryttaren och rätta till det. Om man fortsätter att rida Trullsage en stund brukar både ryttaren och hästen bli mer liksidig och mjuka. 
 

 

 

 

   

 Förberedelse och avslutning av ett träningspass i dressyr 

Del 1.
Börja med att skritta ut på lång tygel eller  gå med hästen i minst 10 minuter. Har du promenerat med hästen, böj den i båda sidorna på en liten volt innan du stiger upp. Hästen ska  söka sig nedåt, inåt i en låg form och vara jämt formad. Det är fel om den bara böjer halsen och skjuter ut ytterbogen. Det räcker med ett varv åt vardera hållet om det fungerar. Rygga därefter hästen några steg. Det går även att göra övningen när du sitter på hästen. Övningen gör hästen mjuk i sidor, rygg och den slappnar av. När du skrittar använd tiden till att arbeta med  gymnastikövningar själv. Du bör också vara mjuk i dina leder och känn efter vad du har din tyngdpunkt. 
 
Del 2.
Arbeta sedan i skritt med de rörelser du tänker använda dig av i andra gångarter. Nu gäller det att känna efter hur hästen känns i kroppen och vilken sinnestämning den är i. Var noga med att följa med i hästens rörelser med din egen kropp och försätt dig själv i en lugn sinnesstämning.  Med dessa övningar bör man försöka komma åt så många muskelgrupper som möjligt. Skritt är den gångart då hästen använder flest muskler. Om du ska rida hästen i samling bör du även jobba med samling i skritt. Man ska vara kreativ i detta arbete. När hästen är trygg med att utföra skolor och skänkelvikningar, rid dem på olika linjer. Det som inte fungerar i skritt kommer heller inte att fungera i trav eller galopp. Detta arbete bör ta minst 15 minuter.
 
Del 3.
Jogga sedan hästen i trav och därefter i galopp utan att kräva något mer än rätt gångart. Låt hästen bestämma form och tempo. Ryttaren ska stå upp i s.k. ståsits och störa så lite som möjligt. I den sitsen känner du lättast var du har din tyngdpunkt. Du mjukar även upp din egen kropp genom att följa med i hästens rörelser. Låt detta arbete ta ca 5 minuter.
 
Del. 4
Arbeta sedan hästen i de olika rörelserna fortfarande i ståsits för att hästen ska vara fri över ryggen och du ska ha kontroll på din tyngdpunkt. Nu får du använda din egen kropp ännu mer genom att forma den efter rörelserna. Låt arbetet ta ca 10 minuter.
 
Del. 5
Nu är både du och hästen redo för det riktiga arbetet. Hästen är mjuk i sina leder, muskler och   lösgjord. Den bär upp dig med sina mjuka ryggmuskler så du kan sitta ner.  Din kropp är mjuk och följsam. Tiden för ett arbetspass är lite beroende av vad du gör. Ett styrketräningspass kan vara lite kortare än ett lättare pass. Arbeta ca 30 minuter.
 
Del 6.
Avsluta med ståsits i trav på en stor åttvolt. Det är bra om den avslutande övningen alltid är samma så att hästen bara kan slappna av. Nu kan hästen vara så lång och låg den vill och stretcha överlinjen.  Det är det bästa sättet att bli av med ev mjölksyra. Trava ca 5 minuter och skritta sen ca 10 minuter 
 
 
 Lättidning/ståsits/nedsittning
 
 
 
Lättridning hjälper hästen med takten. Viktigt är att alltid sitta ned på hästens yttre framben när du rider på en bana.  När man rider rakt fram ska man skifta och sitta lika länge på båda sittbenen.  Lättridningen sätter ryttarens kropp i en rörelse som fortplantar sig till hästen. Det stör naturligtvis hästen.  Även om man är följsam och i hästens rörelser så sätter man automatiskt takten i hästen. Därför tycker jag att lättridningen kan stanna vid att hjälpa hästen med takten. En annan anledning att inte rida lätt är att det troligtvis blir en påfrestning på ryttarens knä. 
 
 
Ståsits (lätt sits)  Nu har du tre kontaktpunkter mot hästen; foten, knät och insidan på låret. Sätt stigbygeln där foten är bredast på kudden bakom tårna. Sätet kan gärna ligga så nära sadeln att den nuddar den men utan tyngd. Du står med andra ord stadigt och känner direkt när din tyngdpunkt ändras eller om hästen ändrar den. Det gör att du kan korrigera tyngdpunkten direkt; bakåt, framåt eller åt sidorna. Du ska mjukt följa med i hästens rörelser. Riktningen på axlarna ska alltid följa hästens bogar.  Dina leder ska vara mjuka. Jag tycker att ståsitsen är bättre än lättridning. Du tränar din balans och du stärker dina ben och knän. Du kan korrigera direkt när du känner en balansförändring. Hästen kan värma upp och röra sin rygg utan att bli störd. Arbetar du även med rörelser blir resultatet ännu bättre.
 
 
Nedsittning innebär att  du sitter ned i sadeln med tre kontaktytor. Det är skrevet och dina två sittben. Du har där din stadiga bas och det kan vara svårare att direkt känna en balansförändring. Du kan t.ex. vika dig i sidan utan att du tänker på det. Då tror du att du sitter på ena sittbenet men sitter i själva verket på det andra.  När hästen är uppvärmd och ryggens muskler är mjuka att sitta på går det utmärkt att arbeta hästen i nedsittning. Viktigt är att inte klämma med benen. Foten ska bara ta upp tyngden av ryttarens ben. Stigbygeln ska vara placerad vid fotens bredaste del. Ryttaren ska mjukt följa med i rörelserna men även vara stark.
 
 
 
Tips
 
Att slippa stolsits
 
Har du  problem med stolsits, d.v.s. du sitter för långt bak i sadeln som dessutom kan var nedsutten? Då har du dina skänklar för långt fram och fel balanspunkt. Ställ dig sakta upp i sadeln steg för steg i takt med hur hästen rör sig. Stå och balansera dig. Sätt dig försiktigt igen, steg för steg. Nu kommer du att hamna rätt med din balans och dina skänklar. Ställ dig upp igen och notera att dina skänklar ligger kvar på samma ställe både när du sitter ned eller står upp. Då har du kommit rätt med din sits. 
 
 
Att stärka hästens rygg
 
Ett av det bästa sätten att stärka hästens rygg är att arbeta den i lång och låg form och med ryggen fri  från ryttarens sits (ståsits). Vid ridning i den formen är det viktigt att hästen är rund över hela överlinjen. Som en fjordingman. Hästen ska söka betten långt fram och vara väl under sig med sina bakben. Hästen ska vara i balans och inte ”gå på bogarna”. 
Galopp är den gångart som ger starka magmuskler. De starka magmusklerna bär i sin tur upp ryggen. Trav är den mest statiska gångarten och i skritt är det flest muskler som påverkas av rörelse.  
 
 
 
 
En annan mycket enkel övning som är förvånansvärt effektiv är att skritta tre steg, halt, tre steg, halt o.s.v. Perfekt att utöva även när det är hårt underlag. Det är viktigt att inte stanna hästen med handen. Stå gärna kvar i halten i början så det blir ett lugn i arbetet. Man kan även rygga några steg ibland för att få hästen att bära sig mer på sina bakben. Ett arbetspass kan bestå av ett 20-tal halter till en början för att sen ökas på. Rid gärna på en trevlig plats och känn att ni hittar en ro i övningen. Redan efter någon vecka ser man att ryggen har blivit starkare. Denna övning kan också användas till att lugna ner en het eller orolig häst, om hästen stannar och blir rädd för något får du genast kontakt med hästen. Hästar som har en benägenhet att kasta sig ur transkporten vid urlastning tar det också lungt om de får gå med ett steg i taget. Vilket inte är svårt att få dem att förstå när de redan är bekväma med tre stegs principen. 
 
 
Samling
 
För att hästen ska kunna bära en ryttare på ryggen måste ryggens och bukens muskler stärkas. Därför måste bärkraft alltid komma före skjutkraft. Att rida långsamt betyder inte att hästen är samlad. 
 
 
 
Anne Wiklander                     C -tränare i dressyr
 

 

.